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(garantie sans Omega3)

Mise à jour software pour l’ARRI Alexa (9.0)

Non il n’y a pas que les appareils photos qui reçoivent des mises à jours du logiciel de leur boîtier. La semaine dernière, ARRI a en effet annoncé la disponibilité de la version SUP 9.0, la dernière version du logiciel équipant toutes les caméras de la gamme ALEXA.

Quoi de neuf au programme? Une nouvelle interface utilisateur améliorée, de nouvelles fonctionnalités, de nouveaux modes d’enregistrement, et des compatibilités avec de nouveaux supports et accessoires, un nouveau mode de correction colorimétrique, que je vous laisse découvrir en détail dans la liste ci-dessous.

Parmi tous ces éléments on pourra retenir un ProRess 444 amélioré pour supporter une cadence jusqu’à 120 ips et un DNxHD 444 10 bits (up to 30 ips) développé en partenariat avec AVID. Mais surtout, ce qui retient mon attention c’est la fonction Pré-enregistrement ProRes. Lorsque l’on appuie sur le bouton REC en mode Pré-enregistrement, celui-ci capture en continu images, sons et metadatas qu’il va stocker dans une mémoire tampon. Lorsque l’on va appuyer une seconde fois, l’intégralité des images présentes dans la mémoire tampon est conservée et l’enregistrement continue de manière plus « traditionnelle ». C’est une excellente idée qui permet de capturer ces petits moments imprévisibles qui interviennent sur des tournages, et qui nous torturent la nuit dans nos pires cauchemars (« Si seulement j’avais appuyé sur REC 2 secondes avant? »). C’est une fonction qui devrait jouer un rôle assez important pour les documentaristes et qui risque de s’imposer très vite, même si la transition risque de ne pas se faire sans heurt pour les cadreurs, qui devront perdre rapidement leur habitude d’appuyer une fois sur le bouton pour bien penser à confirmer l’enregistrement.

Autre nouveauté intéressante : un mode Open Gate, qui permet d’enregistrer en RAW une image sur la totalité du capteur (donc au delà d’un 4:3 et d’un 16:9). Ce qui peut trouver son intérêt pour des opérations de stabilisation, de recadrage, ou un travail poussé des VFX en 3,4K natif.

Enfin, un support du module XR couplé à l’adaptateur CFast2.0 est désormais possible pour toutes les caméras ALEXA, permettant donc d’utiliser les nouvelles cartes CFast2.0 qui permettent d’enregistrer un media encodé en ProRes 444 jusqu’à 120ips. La boucle est bouclée.

from AbelCiné

Arri has recently released a new Software Update Packet (SUP) for ALEXA XT cameras and ALEXA classic cameras with the XR Module Upgrade. SUP 9.0 brings with it a number of new features such as new recording capabilities and codec options. It also provides the basis for the use of new recording media and accessories. Another important thing to take note of is that this SUP includes software update 1.37 for the ALEXA electronic viewfinder, which fixes an issue that was found in the previous version of the EVF software. The full list of new features included in SUP 9.0 follows.

• ProRes 4444 16:9 high-speed recording up to 120 fps
ProRes 4444 recording up to 120fps is now possible when using an XR Capture Drive or CFast 2.0 card.

• Pre-recording for ProRes (loop recording)
This feature allows you to roll the camera before pressing the REC button. With pre-recording enabled, the camera will continuously pre-record frames into a ring buffer. When you press the REC button again, the actual take is started, but the camera keeps the content of the ring buffer and appends frames into a single clip. This is also referred to as cache recording.

• DNxHD 4:2:2 recording up to 120 fps, DNxHD 444 recording up to 60 fps

DNxHD 444 clips can be recorded up to 30fps on 32GB SxS Pro cards and up to 60fps on 64GB SxS cards, CFast 2.0 cards or XR Capture Drives.

• Phase user button

Adds a new User Button function that increases the sensor frame rate by 0.2fps, which can remove the occasional black bar you may encounter when shooting a CRT monitor.

• Improved color management

Prior to SUP 9.0, certain grayscale areas could look slightly magenta, but Arri has adjusted the sensor linearization to produce a more neutral grayscale rendering within those areas. Overall color reproduction remains the same, although Arri cautions that you should double check all LUTs and color settings after upgrading. This update applies to all bodies except the ALEXA M and ALEXA M XT.

•  Increased CC range for white balance

The color correction range has been increased from +/- 8 steps to +/- 12 steps, providing additional green/magenta shift options.

•  Preparation for Open Gate ARRIRAW

Open Gate ARRIRAW allows you to record a larger sensor aperture than the 16:9 or 4:3 modes. The active sensor area in Open Gate is 28.25 x 18.17mm (image circle of 33.5mm), and it produces a 3414 x 2198 ARRIRAW file with an aspect ratio of 1.55:1. The image frame in Open Gate extends beyond the surround view area of the EVF, and can be useful for VFX applications like image reframing, stabilization or rotation. Open Gate is available on the ALEXA XT, ALEXA XT Plus, and ALEXA XT Studio. Depending on the manufacture date, your ALEXA XT may need to go back to an Arri service center for some hardware adjustments before you can use Open Gate mode.

•  LDS source switch

•  Support for CFast 2.0 media

•  Support for upcoming WCU-4 capabilities

•  User pixel masking

•  Support for 1.4x and 2x Alura LDS Extenders 

To download SUP 9.0, ALEXA owners must log in after completing a one-time registration on the ARRI website. The file can then be downloaded to an SD card for uploading into the camera. In addition to the release notes for SUP v9.0, ARRI has also included an updated user manual.

Please note: There are two separate SUP 9.0 files for the ALEXA XT/XR Module Upgrade and for the ALEXA Classic – make sure that you download and install the correct one. Arri warns not to attempt installation of this SUP on ALEXA Classic cameras with the SxS Module, ALEXA HD, ALEXA HD Plus, ALEXA Fiber Remote or ALEXA Fiber Remote Plus; doing so can cause the camera to malfunction and become inaccessible.